W tym wpisie opiszę swoje przygody z prognozami rachunków za energię elektryczną. Podpowiem, czy warto płacić wysokie rachunki i czekać rok na zwrot nadpłaty czy można zmniejszyć wartość prognozowanych rachunków? Pokażę wam, ile ja zapłaciłem za prognozy w roku 2021 i co zrobiłem, żeby w kolejnym okresie rozliczeniowym nie nadpłacać za prąd, który kupujemy od TAURONA. Jeśli masz fotowoltaikę i wysokie, prognozowane rachunki na kolejny rok, to ten wpis jest dla Ciebie.
# Fotowoltaika a sposób rozliczania się z zakładem energetycznym
Zdecydowana większość osób, które mają zainstalowaną fotowoltaikę i korzystają z systemu rozliczeń Prosument – net metering, rozlicza się z dostawcą energii na podstawie faktur prognozowanych, a raz w roku otrzymują fakturę rozliczeniową, na której jest rozliczenie za cały rok, i wtedy albo musimy co nieco dopłacić, albo mamy nadpłatę wynikającą z prognoz. Nie wiem, jak jest w innych regionach Polski, ale u nas, gdzie sprzedawcą energii jest Tauron, wysokość faktur prognozowanych jest bardzo często wysoka i nie mająca nic wspólnego z tym, że korzystamy z fotowoltaiki i większość energii mamy z własnej elektrowni słonecznej. Faktury – prognozy – musimy opłacać co 2 miesiące, mimo tego, że np. latem produkcja znacznie przewyższa pobór energii z sieci. Dopiero na koniec okresu rozliczeniowego dowiemy się, jaka jest kwota nadpłaty na rachunku w Tauronie.
Jeśli z dobrodziejstwa instalacji fotowoltaicznej korzystamy już któryś rok z rzędu, to mniej więcej wiemy, czy ilość wyprodukowanej w ciągu roku energii elektrycznej przez instalację PV wystarcza na pokrycie naszego zużycia w domu, czy musimy co nieco prądu dokupić. Na tej podstawie jesteśmy w stanie oszacować wysokość faktury rozliczeniowej, która wystawiana jest raz w roku. W większości domów są instalacje fotowoltaiczne, których moc została z pewną nadwyżką, dobrana do zapotrzebowania na energię elektryczną przez dom, co powoduje, że na rachunku powinny się pojawić wyłącznie koszty stałe, które musimy płacić za utrzymanie przyłącza elektrycznego do budynku. Ale Tauron, nie wiedzieć dlaczego, wysyła nam wysokie rachunki prognozowe i pobiera sporo pieniędzy „na zapas”, jakby nie biorąc pod uwagę produkcji z fotowoltaiki.
# Nasze faktury prognozowe za okres od listopada 2021 do października 2022.
Na numer z fakturami prognozowymi złapałem się w roku 2021. Owszem, wiedziałem, że trochę energii będziemy musieli dokupić i na fakturze nie będzie tylko kosztów stałych, ale jak zobaczyłem prognozy wysłane od Taurona to trochę się przeraziłem.
8-go grudnia 2021 roku na naszym koncie klienta w Tauron-ie pojawiły się faktury na następny okres rozliczeniowy. Łączna kwota do zapłaty to było 2070 zł. Mimo, że w listopadzie 2021 roku rozbudowałem instalację fotowoltaiczną i w kolejnym roku produkcja energii powinna być większa niż w roku minionym. Jeśli pobór mielibyśmy na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku, to dopłata powinna wynosić około 1000 zł. Skąd więc takie wysokie prognozy?
Niestety, nie drążyłem dalej tematu i postanowiłem pokornie opłacić wszystkie faktury. Założyłem, że jak będzie nadpłata, to zostanie ona rozliczona w kolejnym roku. I takim sposobem na rachunku klienta w Tauronie miałem wpłacone ponad 2000 zł na poczet rachunków za energię elektryczną i cierpliwie czekałem na fakturę rozliczeniową za miniony rok.
# Rozliczenie roczne, kwota dopłaty, nadpłata, kolejne prognozy
W naszym przypadku okres rozliczeniowy zaczyna się 1 listopada roku bieżącego i kończy 30 października roku następnego. Na fakturę rozliczeniową i kolejne prognozy czekałem do 23 listopada 2022 roku. Dość długo, ale zakładam, że miało to związek ze zmianami w wysokości podatku VAT, zamrożeniem cen prądu na 2023 roku i zmianami w prawie. Tauron czekał na prawomocne decyzje, żeby przygotować nowe prognozy na kolejny rok.
Tak jak zakładałem, mieliśmy dopłatę w kwocie około 1000 zł. Szczegóły naszego rozliczenia znajdziesz w osobnym wpisie na moim blogu. >>>
Jak widać na poniższym screenie, po rozliczeniu energii wysłanej do sieci i pobranej, oraz tej, którą musieliśmy dokupić z sieci energetycznej, na rachunku w Tauronie pojawiła się nadpłata w wysokości 1040 zł. Tyle niepotrzebnie przelaliśmy na konta zakładu energetycznego.
Po zapoznaniu się z fakturą rozliczeniową ucieszyłem się, że mam solidną nadpłatę i spokój z rachunkami na kolejny rok. Jakież było moje zdziwienie, kiedy spojrzałem na kwotę do zapłaty w kolejnym roku i okazało się, że zamiast nadpłaty muszę dopłacić jeszcze ponad 950 zł. Tego już było za wiele !!
Okazało się, że Tauron po raz kolejny wygenerował faktury prognozowe opierając się na danych „z kapelusza”. Wyliczyli sobie, że w kolejnym roku będę musiał zapłacić 1960 zł za prąd. Czyli podobnie jak rok wcześniej mimo, że faktura rozliczeniowa była na kwotę około 1000 zł a w październiku i listopadzie mieliśmy dużo mniejszy pobór energii z sieci niż w tych samych miesiącach roku poprzedniego.
Postanowiłem, że tym razem nie dam się nabrać na numer z prognozami i będę płacić tylko tyle, ile trzeba.
# Jak obniżyć wartości rachunków prognozowanych w Tauronie
Jeśli nie zgadzamy się z wielkością faktur prognozowanych w Tauronie, to możemy je zmienić, kiedy na naszym koncie klienta w Tauronie pojawią się nowe faktury prognozowane. Możemy to zrobić na dwa sposoby:
- Dzwoniąc na infolinię Taurona i składając telefonicznie dyspozycję obniżenia prognoz na kolejny rok, lub
- Wysyłając wniosek z serwisu Mój Tauron.
Wysłanie wniosku przez serwis Mój Tauron jest proste.
- Logujemy się serwisu Mój Tauron, wybieramy Załatw online
2. W sekcji Rozliczenia i płatności wybieramy opcję Zmiana wysokości prognozy
3. We wniosku wybieramy opcję zmniejszenie prognozy.
Poniżej wpisujemy swoją propozycję prognozy miesięcznej. Dodatkowo musimy wpisać też obecny/aktualny stan licznika. Wartości możemy odczytać z eLicznika udostępnianego przez Tauron lub wprost z licznika który mamy u siebie zainstalowany.
Ja chciałem płacić tylko opłaty dystrybucyjne więc w polu Wnioskowana wartość nowej prognozy wpisałem 40 zł.
Po wypełnieniu wszystkich pól klikamy wyślij i gotowe. Wniosek trafia do Taurona a potwierdzenie jego wysłania na naszą skrzynkę mailową.
# Jak długo trzeba czekać na przygotowanie nowej, zmniejszonej prognozy rachunków?
Jak jest w przypadku zgłoszenia telefonicznego, nie wiem, bo nie korzystałem z tego kanału kontaktu z Tauronem
Ja, po wysłaniu wniosku przez serwis Mój Tauron czekałem około tygodnia na wygenerowanie nowych prognoz rachunków. Pojawiły się na nich tylko koszty stałe, bez kosztów związanych z ewentualną dopłatą za brakującą energię elektryczną. To około 31 zł miesięcznie, a nie jak było wcześnie, około 200 zł miesięcznie.
Po wygenerowaniu nowych prognoz zostały one automatycznie rozliczone z nadpłaty którą mieliśmy w Tauronie.
Nadpłata wynosiła 1040 zł. Nowe prognozy opiewały na kwotę nieco ponad 300 zł.
Po opłaceniu rachunków na kolejny rok na koncie w Tauronie mieliśmy ponad 700 zł nadpłaty.
To spora kwota. Mogliśmy ją zostawić tak jak jest i zaliczyć na poczet przyszłych rachunków. Ale postanowiłem sprawdzić, jak zadziała opcja wypłaty tej niemałej kwoty z Taurona i czy w ogóle jest to możliwe.
# Zwrot nadpłaty z Taurona, jak to zrobić i jak długo czekałem na przelew środków?
Znów skorzystałem z serwisu Mój Tauron.
- Logujemy się do serwisu Mój Tauron i wybieramy opcję Załatw online
2. W sekcji Rozliczenia i płatności wybieramy opcję Zwrot nadpłaty
3. W formularzu, który musimy wypełnić wpisujemy kwotę, jaką Tauron powinien nam zwrócić. Możemy wybrać całą nadpłatę jaką mamy albo tylko część, a resztę zostawić na poczet ewentualnej dopłaty za energię elektryczną.
Musimy też określić, czy nadpłata została rozliczona w kolejnych prognozach, czy nie.
Ostatnia rzecz to sposób zwrotu nadpłaty. Ja wybrałem wpłatę na konto bankowe. Po wybraniu tej opcji musimy podać numer rachunku bankowego, na który Tauron ma zwrócić nam pieniądze.
Po wypełnieniu wniosku sprawdźmy poprawność wpisanych danych, w szczególnie numer konta bankowego. Jak wszystko jest ok, klikamy Wyślij i czekamy na zwrot środków.
# Jak długo będziemy czekać na zwrot nadpłaty?
Ja wniosek o zwrot nadpłaty wysłałem 29.11.2022 roku.
Przelew od Taurona wpłynął na nasze konto 01.12.2022 roku.
Jeśli wszystko we wniosku się zgadza, to pieniądze bardzo szybko wracają na nasz rachunek bankowy.
# Kiedy nie warto zmieniać prognoz wysokości rachunków za prąd?
Moim zdaniem tylko w jednej sytuacji. Kiedy wiemy, że i tak dopłata za energię elektryczną będzie duża i pokrywa się z prognozami wysłanymi przez Tauron. Może tak być, kiedy w ciągu najbliższego roku zwiększy się nasz pobór energii elektrycznej bo np. zainstalujemy ogrzewanie elektryczne, pompę ciepła, kupimy samochód elektryczny itp. Wtedy lepiej płacić rachunki zgodnie z prognozami, żeby na fakturze rozliczeniowej nie zobaczyć sporej sumy do dopłaty.
# Jak po zmianie prognoz na niższe uniknąć dużej dopłaty na koniec okresu rozliczeniowego?
Sposób jest tylko jeden. Musimy kontrolować ilość energii elektrycznej pobranej z sieci energetycznej i wysłanej do „magazynu” w zakładzie energetycznym. Najlepiej co miesiąc odczytywać wskazania licznika energii i sprawdzać, czy nasza produkcja pokrywa pobór czy też nie.
Najpierw sprawdzamy ile energii elektrycznej pobraliśmy z sieci w bieżącym okresie rozliczeniowym.
Później sprawdzamy ile energii elektrycznej wyprodukowała nasza instalacja fotowoltaiczna. Od tej wartości odejmujemy 20% jeśli nasza instalacja ma mniej jak 10 kWp mocy, lub 30% jeśli przewyższa tą wartość.
Na koniec porównujemy obie wartości i wiemy, czy mamy nadwyżkę czy niedobór energii elektrycznej i ile mniej więcej trzeba będzie dopłacić za prąd.
# Co myślę o sposobie i czasie załatwiania spraw w Tauronie?
Najpierw jedna negatywna opinia.
Sposób naliczania prognoz wysokości rachunków dla prosumentów jest dziwny, niezrozumiały i niewspółmierny do rzeczywistych kosztów jakie ponosimy korzystając z energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną. Prognozy są wysokie i bardzo często klienci niepotrzebnie nadpłacają rachunki, blokując środki na koncie klienta w Tauronie.
Teraz pozytywnie.
- Prognozy można szybko i sprawnie zmienić, korzystając z infolinii telefonicznej lub serwisu internetowego Mój Tauron.
- Zmiana prognoz jest szybko i sprawnie aktualizowana na koncie klienta.
- Nadpłatę na rachunku klienta możemy odzyskać, wysyłając wniosek przez serwis Mój Tauron. Poprawnie wysłany wniosek jest szybko realizowany a nadpłata szybko zwracana na nasz rachunek bankowy.
- Wszystkie formalności możemy załatwić online, przez Internet, siedząc wygodnie w domu.
# Podsumowanie
Wystawianie faktur prognozowanych na wysokie kwoty uważam za nieuczciwe i wiele osób niepotrzebnie wpłaca na konta dostawcy energii zbyt duże kwoty pieniędzy.
Jeśli uważamy, że propozycja prognoz rachunków za prąd jest zbyt wysoka, to szybko i łatwo możemy to zmienić, dzwoniąc na infolinię Taurona lub korzystając z serwisu Mój Tauron.
Żeby niepotrzebnie nie nadpłacać rachunków, musimy kontrolować nasze zużycie energii w domu i reagować na sytuacje jak opisana powyżej. Tylko wtedy będziemy mieli kontrolę nad wydatkami na faktury za energię elektryczną i będziemy płacić tylko tyle, ile rzeczywiście powinniśmy.
Jeśli uważasz, że ten wpis jest ciekawy i wartościowy, to doceń moją pracę i postaw mi kawę. Kwota symboliczna, a dla mnie będzie to motywacja do dalszej pracy nad wartościowymi wpisami. No i musisz wiedzieć, że bardzo lubię dużą, czarną, gorąca kawę.