[Wpis Sponsorowany]
Każdy, kto mieszka w domu wielorodzinnym wie, że co miesiąc musi płacić przeróżne opłaty na rzecz utrzymania nieruchomości, remontów, napraw, ochrony oraz pokrywać koszty zużywanych mediów. Najczęściej nieruchomością opiekuje się spółdzielnia lub wspólnota mieszkaniowa. Można jednak zlecić zarządzanie naszym domem zewnętrznej firmie, która w naszym imieniu będzie dbała o porządek, utrzymanie nieruchomości w nienagannym stanie technicznym, sprzątanie, odśnieżanie oraz o „sprawy papierkowe”. Wystarczy tylko wybrać odpowiedniego zarządcę i rozliczać go z wykonanej pracy.
Jeszcze kilka lat temu mieszkałem w bloku, w małym mieszkaniu na parterze i jakoś to było. Praca, dom, spanie, praca, dom i tak w koło. Nie musiałem się martwić o ogrzewanie domu, o odśnieżony chodnik, remonty czy dostarczanie mediów. Wszystkim tym, przynajmniej z założenia, miała się zajmować spółdzielnia mieszkaniowa, która zarządzała osiedlem. W praktyce jednak różnie to bywało. Remonty jeśli były wykonywane, to zazwyczaj po kosztach. Czynsz z roku na rok rósł, a jakość życia nie. A co najgorsze, my, jako mieszkańcy musieliśmy utrzymywać rzeszę pracowników spółdzielni, których nie bardzo dało się rozliczyć z ich pracy. Były co prawda zebrania, wnioski, propozycje i uwagi, ale miałem wrażenie, że było to walenie głową w ścianę. Coś tam robili, pokazali się, że są ale na tym koniec. Między innymi dlatego postanowiłem wybudować swój własny dom. Teraz, co prawda muszę sam się martwić o ewentualne remonty, o ogrzewanie, koszenie trawnika i wywożenie śmieci, ale przynajmniej nie muszę co miesiąc płacić kilkuset złotych opłat za mieszkanie wielkości salonu. A każda złotówka wydana na remonty i inwestycje ma swoje konkretne przeznaczenie i nie trafia do kieszeni mało efektywnych pracowników spółdzielni.
Czym właściwie zajmuje się spółdzielnia mieszkaniowa?
Spółdzielnia mieszkaniowa ma za zadanie zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków spółdzielni i ich rodzin poprzez dostarczanie im samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych a także lokali o innym przeznaczeniu. Jest to dobrowolne zrzeszenie nieograniczonej liczby osób, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą.
Mówiąc wprost, spółdzielnia mieszkaniowa to ludzie, którzy w imieniu wszystkich mieszkańców np. osiedla mają dbać o jego utrzymanie, dostarczanie mediów, opłacanie podatków, rozliczanie się z wynajętymi do prac firmami itp. Zazwyczaj są to mieszkańcy terenu, którym zarządzają.
Wydawać by się mogło, że skoro dbają oni o „swoje podwórko” to powinni to robić jak najlepiej. Ale czasem jest tak, że chcą coś zrobić za dobrze i wychodzi zupełnie odwrotnie do zamierzeń.
Wspólnota mieszkaniowa – co to takiego?
Jest to ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Może się tak zdarzyć, że w budynku z mieszkaniami spółdzielczymi część z mieszkańców zdecyduje się na ich wykupienie i założenie wspólnoty mieszkaniowej. I prawo pozwala na takie kroki, oczywiście, pod pewnymi warunkami. Co więcej, może być tak, że zarządzanie tymi lokalami i wyodrębnionymi dla wspólnoty nieruchomościami może być „przejęte” od spółdzielni. Członkowie takiej nowej wspólnoty mieszkaniowej mogą zdecydować, że będą to robić lepiej, sprawniej i taniej. Ale co będzie, jeśli obowiązki, zadania i wyzwania jakie przed nimi zostaną postawione ich przerosną? Czy mogą oni „oddać” zarządzanie pod skrzydła spółdzielni czy mają jakieś inne wyjście?
Zarządca profesjonalny
Członkowie wspólnoty nie muszą podwijać ogona i wracać na łaski spółdzielni mieszkaniowej. Mogą skorzystać z usług profesjonalnej firmy, która w ich imieniu będzie sprawowała opiekę nad mieszkaniami, domami i innymi nieruchomościami wchodzącymi w majątek wspólnoty. We wszystkich wspólnotach można notarialnie powierzyć zarząd profesjonalnemu zarządcy, który przejmuje rolę osobowego zarządu wspólnoty i ponosi za to pełną odpowiedzialność. Prawo nakłada na takiego zarządcę duże wymagania i stawia przed nim wiele odpowiedzialnych zadań.
W czym firma zarządzająca nieruchomościami wspólnoty może wyręczyć mieszkańców?
Księgowości, czyli
o Prowadzenia rejestru współwłaścicieli nieruchomości, aktualizowanie go
o Przygotowanie rocznego budżetu wspólnoty
o Ewidencja wpłat zaliczek oraz wydatków
o Doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów utrzymania nieruchomości
o Przygotowanie okresowych raportów i sprawozdań finansowych
o Rozliczanie mediów
o Udostępnianie mieszkańcom online informacji o wpłatach, naliczonych opłatach i ewentualnych zaległościach
Administrowania nieruchomością, czyli
o Wyznaczenie licencjonowanego zarządcy odpowiedzialnego za bieżącą obsługę mieszkańców
o Organizacja zebrań wspólnoty i ich prowadzenie
o Zapewnienie ochrony nieruchomości
o Zapewnienie sprawnego funkcjonowania nieruchomości
o Zawieranie korzystnych dla mieszkańców umów z dostawcami mediów
Obsługi technicznej i porządkowej
o Przeglądy i remonty budynków
o Naprawa i konserwacja urządzeń technicznych
o Usuwanie awarii i ich skutków
o Utrzymanie czystości i porządku w i na zewnątrz budynków
o Odśnieżanie zimą
o Troska i zieleń, koszenie trawy
Doradztwa i rekomendacji
o W zakresie wynajmu wolnych powierzchni komercyjnych
o W zakresie pozyskiwania innych środków przez wspólnotę
o W zakresie wsparcia prawnego
Jak spojrzymy na powyższą listę, to możemy dojść do wniosku, że przekazanie zarządcy profesjonalnemu opieki nad naszym najbliższym otoczeniem zwalnia nas z wielu uciążliwych, czasochłonnych i skomplikowanych prac. I tak właśnie może być. Zamiast szarpać się z dostawcami mediów, z firmą sprzątająca lub z nieodśnieżonymi zimą chodnikami możemy po prostu wynająć profesjonalistę i rozliczać go z podpisanej umowy.
W Internecie znaleźć można wiele firm, które bardzo chętnie zajmą się zarządzaniem naszymi nieruchomościami. Ale niewiele z nich może zaoferować tak szeroki wachlarz usług. Na szczęście, jak dobrze poszukamy, to znajdziemy kilka, które poza tym, co opisałem, oferują jeszcze więcej. Jednym z takich adresów jest https://integrummanagement.pl/. Poza opieką nad naszym domem mogą nam pomóc np. w odbiorze mieszkania od developera, jego wynajęciem i zarządzaniem. Nawet umeblowanie i przygotowanie lokalu do wynajęcia możemy im powierzyć. Jeśli ktoś wynajmuje więcej niż jeden lokal i powoli gubi się w dokumentach, rozliczeniach i remontach, to może swoje nieruchomości oddać w ręce specjalistów od zarządzania nieruchomościami. Niech oni martwią się o najemców, rozliczenia i ubezpieczenie lokalu. Właściciel powinien co miesiąc otrzymywać określoną kwotę zysku z wynajmu i cieszyć się dobrze zarządzanym biznesem.
Podsumowanie.
Zarządzanie nieruchomościami, nie ważne, czy będzie to mieszkanie, czy blok wielorodzinny powinno być realizowane z największą starannością, zgodnie z prawem, bez ponoszenia zbędnych kosztów przez mieszkańców. Mogą się o to troszczyć oni sami, ale mogą też scedować te obowiązki na profesjonalną i doświadczoną firmę, która ma wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Większość obowiązków zostanie przekazana na ręce takiego przedsiębiorstwa, które będziemy mogli rozliczać z tego, w jaki sposób wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Dla mieszkańców najważniejsze jest utrzymanie nieruchomości w doskonałym stanie technicznym, bezpieczeństwo i rozsądne koszty z tym związane. Dobry zarządca powinien zaspokajać te potrzeby i dbać o to, żeby mieszkańcom żyło się wygodnie. Jeśli już takiego znajdziemy, to nie wypuszczajmy go z rąk, bo to skarb, o który trzeba dbać.